Alfatech ademt Amersfoort: ‘Geld verdienen is niet de enige moraal’
De hele dag je favoriete series bingen of het licht aandoen met een druk op de knop. Het zijn dingen die heel vanzelfsprekend zijn, maar er gaat een hele wereld achter schuil waar je misschien niet zo vaak bij stilstaat. Bij het van oorsprong Amersfoortse bedrijf Alfatech weten ze daar alles van.
Het is rustig in het hoofdkantoor van Alfatech aan de Valutaboulevard in Amersfoort. Thuiswerken is ook hier de norm. Maar schijn bedriegt want voor het Amersfoortse bedrijf zijn wel degelijk tientallen monteurs op pad die elektronische systemen draaiende houden, corona of niet. Directeur Job Hendrikse komt alleen in het uiterste geval naar kantoor. Hij richtte samen met een collega Willem van Rossum Alfatech in 2003 op. Het bedrijf werkt onder twee BV’s: Technische Aanneming en Telecom. De Technische Aanneming is voor advies, plaatsing en onderhoud van alle denkbare elektronische systemen. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, verlichting, netwerken en camerasystemen. Ze doen dat voor de meest uiteenlopende bedrijven: van winkels van Louis Vuitton tot cellencomplexen van de Nationale Politie of een nieuw restaurant van KFC langs de snelweg. Daarnaast beschikt Alfatech over een behoorlijke dosis kennis op het gebied van Telecom. Hendrikse: “Alles wat nodig is om je mobiele telefoon te kunnen laten werken, stabiele verbindingen zijn daarvoor essentieel. Dat doen we voor vrijwel alle providers en door het hele land. Goede dekking, grote capaciteit en hoge snelheid zijn belangrijk, zodat mobiel bellen, maar ook internetten en televisie kijken, probleemloos verlopen.”
Begonnen in Amersfoort
De roots van Alfatech liggen al vanaf het prille begin in Amersfoort. Na een tijd bij het inmiddels failliete Imtech te hebben gewerkt, richten Hendrikse en Van Rossum hun eerste eigen bedrijf op. “Toen ik een uitdaging zag om voor mezelf te beginnen, ben ik in Amersfoort op zoek gegaan naar een locatie. Dat was een logische keuze omdat veel van de mensen die hier zouden gaan werken al uit de stad of omgeving kwamen.
“Daarnaast is Amersfoort voor opdrachtgevers een hele fijne locatie, zo centraal in Nederland.” Alsof het zo moest zijn begint het verhaal van Alfatech in 2003 in een klein pand aan de Modemweg, heel toepasselijk. Hendrikse: “Binnen afzienbare tijd hadden we een bedrijf met twintig à vijfentwintig man in dienst. Het doel was, en dat klinkt misschien een beetje afgezaagd, het personeel op een gelukkige manier hun werk te laten doen. Met voldoening, dat gevoel van trots op je bedrijf. Dat was in die setting al goed mogelijk.”
Nieuwbouw in Vathorst
In 2008 loopt het huurcontract van het pand aan de Modemweg af en moet er gekeken worden wat de volgende stap is. Er is geen reden om Amersfoort te verlaten en de keuze voor nieuwe huisvesting valt dan ook op de Valutaboulevard. Alfatech bouwt er een eigen kantoor, het pand dat tot op de dag van vandaag het hoofdkantoor is. “We hebben er nog steeds enorm veel plezier van. Dit hoofdkantoor doet echt iets voor onze uitstraling,” vertelt Hendrikse trots, “Vathorst mag je wat mij betreft promoten, dit bedrijventerrein is een voorbeeld voor veel andere plaatsen.
Vaak zie je een bedrijventerrein verpauperen, bedrijven komen en gaan. In Vathorst wordt er echt moeite gedaan om het goed te houden. Daar horen ook regels bij, waarvan je soms denkt ‘waarom?’ maar dat maakt wel dat het er verzorgd en aantrekkelijk uitziet. Dat geeft zowel jezelf als de opdrachtgever een stuk vertrouwen.”
Tweede pand
In 2012 breidt Alfatech uit en gaan ze op zoek naar een productieruimte om bepaalde telecominstallaties voorafgaand aan de levering bij klanten te kunnen produceren. De appel valt wat dat betreft niet ver van de boom wanneer ze eerst hun intrek nemen aan de Duitse Mark, om vervolgens naar een pand te gaan aan de Lindeboomseweg. Sinds 2 jaar maakt Alfatech gebruik van het pand aan de Euroweg waar voorheen The Phone House zat en dat bevalt prima. Het zorgt voor een zichtlocatie aan de A1. Op steenworp afstand van het hoofdkantoor past het bij alles waar Alfatech voor staat: korte lijntjes en een persoonlijke aanpak.
‘Niet tegen elke prijs geld verdienen’
Een ander belangrijk speerpunt vanaf dag één is duurzaamheid. Natuurlijk moet er geld worden verdiend, maar niet tegen elke prijs. Hendrikse: “Wij hebben als bedrijf niet de visie dat geld verdienen de enige moraal is in deze wereld. De moraal is ook: hoe staan wij in deze wereld, niet alleen naar de omgeving toe maar ook naar de mensen toe. De manier waarop wij dit doen, geeft ons ook weer energie. Wij zijn daarom ook vaak blij dat we zelfstandig zijn. We zijn aan niemand verantwoording schuldig. Natuurlijk moet er ook brood op de plank komen, maar wij denken breder in de richting van duurzaamheid en ook richting de medemens.” Dat uit zich op verschillende manieren. Zo is er afgelopen december naast een zorgvuldig uitgekozen duurzame kerstattentie door de medewerkers gekozen voor een sociale attentie. Dat leverde een cheque van vijfentwintighonderd euro op voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Ook ondersteunt Alfatech goede doelen als Oxfam Novib.
Alleen Amersfoortse zonne-energie
Duurzaamheid staat dagelijks dus hoog op de agenda bij het bedrijf, maar gedurende de bouw van het hoofdkantoor heeft het onderwerp net even extra aandacht gekregen. In de loods naast het pand is destijds een ruimte gerealiseerd waar ijzerwerk, bekabeling, antennes, karton en al het andere afval gescheiden wordt voor het afgevoerd wordt, maar daar stopt het niet. “We wilden het nieuwe pand gelijk goed inzetten om iets te doen met die duurzaamheidsgedachte. In 2008 hoefde je niet te beginnen aan duurzaamheid als je het voor niet al te veel geld wilde doen. Het was voor ons aan de ene kant een technische uitdaging, met aan de andere kant een duurzame verantwoording.
Wij hebben toen toch besloten om ervoor te zorgen dat het bedrijf geen gasaansluiting heeft. Het kantoor wordt verwarmd door middel van een warmtepomp met gesloten bron. Het magazijn werd de eerste jaren verwarmd met een pelletkachel, sinds enkele jaren is deze vervangen door een luchtwarmtepomp. Nu zijn alle ‘kinderziektes’ eruit en hebben we alleen nog een goed geregelde warmtepompinstallatie”, zegt Hendrikse. Bij het opwarmen van het kantoor worden geen fossiele brandstoffen gebruikt, maar groene energie van de meer dan honderd zonnepanelen op het dak. Het is dankzij die zonnepanelen dat de medewerkers van Alfatech er lekker warmpjes bij zitten op het hoofdkantoor.
Wim van Zaanen, sinds 2011 werkzaam bij het bedrijf, laat ze graag zien aan iedereen die dat wil. In zijn rol als KAM-manager, dat staat voor kwaliteit, arbo en milieu, vertelt hij honderduit over de initiatieven van Alfatech die ook goed zijn voor onze aardbol.
De volgende stap
Van Zaanen en Hendrikse zouden graag de volgende stap zetten. Bij een beetje duurzame bedrijfsvoering hoort tegenwoordig namelijk ook een elektrische auto. Van Zaanen: “Vele collega’s die hier op kantoor werkzaam zijn, maken gebruik van een elektrisch aangedreven auto. Maar zeventig procent van iedereen die bij Alfatech werkt, is in een bus onderweg naar klussen in het hele land. Daarvoor houden we de ontwikkelingen op het gebied van elektrische bussen goed in de gaten.
Op dit moment is het niet te doen om dat met een elektrische bus te doen. Die jongens rijden het hele land door en moeten dan om de zoveel tijd opladen. We moeten ook kijken naar efficiency. Maar de situatie kan over een jaar ook zo weer anders zijn, dus dat houden we goed in de gaten. De markt houdt ons scherp.” Ook Hendrikse ziet dat de ontbrekende puzzelstukjes voor het volledig elektrisch rijden nog moeten worden gelegd: “De mensen die bij ons met een bus rijden, nemen die mee naar huis. Voor iedere elektrische bus moet een laadpaal komen. We kunnen wel zorgen voor laadpalen, maar meestal parkeren ze ook op openbare parkeerplaatsen. Daar mag je niet altijd zomaar een laadpaal plaatsen. De mogelijkheden om op te laden moeten er wel zijn en daar ligt de volgende uitdaging.”
De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en tegelijk zorgt het coronavirus ook voor nieuwe uitdagingen. Hendrikse doet er alles aan om zijn personeel van tijd tot tijd te prikkelen. ,,Daar zullen we altijd aan blijven werken. Als je het personeel niet meer prikkelt, krijg je verarming van je bedrijf. Die prikkels moet je zoeken en daarvoor kun je op telecomgebied het best de technologie volgen. Straks heb je 5G en daarna komt er vanzelf weer 6G.
Dat vraagt iedere keer om aanscherping van de mensen die ermee werken. Als je dat op een goede manier aanpakt, geeft het inspiratie naar de jongens toe”, aldus Hendrikse. Op het gebied van technische aanneming is dat nog een iets grotere uitdaging, aangezien die techniek daar relatief hetzelfde blijft. Hij vervolgt: “De stekker die je nu in het stopcontact steekt, staken we in 1960 ook al in het stopcontact. De uitdaging zit daar in het bedienen van het soort klant. Daar kun je wel belangrijke slagen in maken en dat is ook voor de jongens weer leuk. Nu zijn we bezig om binnen afzienbare tijd een pand van een KFC helemaal in te richten, daarin zie je ook wel prikkelende uitdagingen waar wij goed in zijn.”
De toekomst in Amersfoort ziet Hendrikse positief. Hij heeft het zelfs over een lichte groei: “Stilstand is achteruitgang. Wij denken dat de configuratie zoals we die nu hebben goed is, omdat je daar dus niet alleen het economische doel maar ook het emotionele en sociale doel naar de mensen mee dient.”
Dit artikel is geschreven door: Amersfoort business.
Meer weten over Alfatech?
Neem contact op met Job Hendrikse!